افزایش وزن، استفاده از داروهای آنتی هیستامین، داروهای مربوط به ناراحتی های قلب و عروق، داروهای مسکن درد و ضد التهاب فشار وارد بر چشم در اثر مطالعه و کار با رایانه و آب و هوای خشک از عوامل موثر در ابتلا به بیماری خشکی چشم است.

دکتر رضایی، متخصص بیماری های چشم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: خشکی چشم کمبود یا فقدان توانایی طبیعی چشم برای ترشح اشک است و این عارضه یکی از شایعترین دلایل مراجعه بیماران به چشم پزشکان است که عوامل زیادی مانند افزایش وزن، داروهای مسکن ضد درد و التهاب داروهای آنتی هیستامین و داروهای مربوط به ناراحتی های قلب و عروق در ابتلا به این بیماری موثر است.
وی گفت: سوزش و حساسیت چشم، احساس زبری و وجودش خارجی در چشم، ترشحات چشم که شب هنگام به صورت جرم خشک می شود، آبریزش چشم ناراحتی در هنگام استفاده از لنز از علائم بالینی این بیماری است.
دکتر رضایی در ادامه از سه راه به عنوان حفظ کردن رطوبت چشم نام برد و تاکید کرد: به حداقل رساندن خشکی هوا، دوری از موقعیت های خشک مانند هواهای خیلی گرم، باد و دود، استفاده از عینکهای دور پوشیده و استفاده از قطره های چشمی برای افزودن رطوبت مستقیم به چشم باید استفاده کرد و در صورتی که از لنز استفاده می شود، باید مرتب قطره های مرطوب کننده چشمی و از دستگاه بخور استفاده کرد.
دکتر رضایی تصریح کرد: پزشک متخصص چشم می تواند به طور موقت یا دائم کانال های منتقل کننده اشک به بینی را مسدود کند، داروهای زیادی به عنوان رطوبت کننده چشم در بازار موجود هستند که اکثرا در اشکال قطره و پماد در دسترس هستند.